«Θέληση μόνο να έχει κανείς, μυαλό και επιμέλεια
και μπορεί να αλλάξει την μπλούζα του μεροκαματιάρη
με την τήβεννο του ακαδημαϊκού»
(Παπανούτσος, 1965)


Τρίτη 16 Απριλίου 2013

"Πώς διακρίνεται η Δυσλεξία στα Γερμανικά"



του Νίκου Μητρούση

Τυπικά χαρακτηριστικά της δυσλεξίας στη γερμανική γλώσσα:



Ο μαθητής μπερδεύει γράμματα, που μοιάζουν μεταξύ τους,
  τόσο κατά τη γραφή, όσο και κατά την ανάγνωση: όπως π.χ. b/d ή a/o,

δεν αντιλαμβάνεται τη χρήση μικρών (πεζών) και κεφαλαίων γραμμάτων:
  όπως πχ. der hund, die MaRmeLAde,

• γράφει λανθασμένα τις καταλήξεις των λέξεων που ακούει,

• παραλείπει τις καταλήξεις των λέξεων κατά την ανάγνωσή τους,

παραλείπει διπλά ή άηχα γράμματα: π.χ. mussten, geht,

μπερδεύει τη σειρά των γραμμάτων μέσα σε μία λέξη: π.χ.farehn,

οι εκθέσεις του συχνά είναι μονότονες και σύντομες,

δε χρωματίζει τη φωνή του όταν διαβάζει ή όταν μιλάει,

λόγω της δυσκολίας που έχει στην ανάγνωση αποφεύγει τα βιβλία,

ο μαθητής ενδιαφέρεται κυρίως για εικόνες, Comic ή TV.

6 σχόλια:

  1. Bravo Niko! Es ist wirklich so, aber wie kann man den Eltern sagen, dass ihr Kind ein Problem hat, wenn alle andere Lehrer ``nix gemerkt`` haben?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Frau LiakoußGeiss,
    vielen Dank für Ihren Kommentar!
    Ihr Kommentar hat mich dazu veranlasst einen kleinen Artikel dazu zu schreiben. Es wird in den nächsten Tagen folgen.
    Die meisten Eltern finden es schwierig die Tatsache zu erkennen und/oder akzeptieren, dass Ihr Kind möglicherweise weitere Hilfe braucht.
    Die Rolle des Lehrers (auch des FS-Lehrers) kommt drauf die Symptomen zu bemerken und nicht die Diagnose machen. d.h. der Lehrer soll die Symptomen "erkennen können" und es ist ein Muss mit den Eltern zu sprechen um weitere Hilfe von Experten zu suchen.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ich habe auch eine Schülerin, die immer den Buchstaben d mit dem b verwechselt, was oft dazu führt, dass sie wahnsinnig viele Fehler macht. Natürlich habe ich ihren Eltern bis jetzt noch nichts gesagt, weil ich noch versuche, allein das Problem zu lösen...mal sehen!!Vielen Dank für den tollen Artikel jedenfalls!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Liebe Kollegin,

      Danke vielmals für deinen Kommentar. Mein Wunsch ist eine große und ständige Diskussion über die Lernschwierigkeiten zu führen, damit es einfacher für uns alle wird, Lehrer, Schüler und Eltern.

      Zum Thema jetzt!

      Bestimmte Buchstaben zu verwechseln ist ja ein Symptom für LRS (Dyslexia), aber nur das reicht nicht um einen Schüler einzustufen. Meistens ist der Schüler nicht in der Lage auf einem zufrieden-stellenden Niveau zu lesen, zu schreiben sogar zu buchstabieren. Und das bei zumindest normal entwickelter Intelligent.

      Bei Jungen erscheint oft Komorbidität mit Verhaltensproblemen. Im Gegenteil, zu den Mädchen erscheinen solche Probleme nicht oft und deswegen ist es schwieriger Dyslexia (Legasthenie) zu erkennen.

      Meiner Meinung nach, bleib darüber informiert und wenn Du mehrere Symptomen bei deiner Schülerin erkennst, es ist ein MUSS von Dir mit den Eltern darüber zu sprechen. Wenn es eine Schwierigkeit echt gibt, leider kannst Du sie nicht allein lösen oder löschen. Sicher werdest Du die Hilfe eines Facharztes oder eines spezialisierten Lehrers brauchen und immer in Absprache und im Abstimmung mit den Eltern.

      Danach musst Du einen individualisierten Unterricht planen, entsprechend den Anforderungen, Interessen und besonderen Bedürfnissen der Schülerin.

      Διαγραφή
  4. Γειά σου Νίκο,
    είμαι καθηγήτρια Γερμανικών και έχω και μαθητές με μαθησιακές δυσκολιές, τους οποίους δυσκολεύομαι να βοηθήσω όσο θα ήθελα. Θα ήταν ενδιαφέρον αν μπορούσες να μας δώσεις κάποιες ιδεές για την εκμάθηση λεξιλογίου σε παιδιά με δυσλεξία ή ακόμη αν μας πρότεινες κάποια σχετική βιβλιογραφία, μια που από ότι βλέπω έχεις ασχοληθεί εκτενώς με το θέμα.
    Vielen Dank
    Chrisa

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Hallo Chrisa!

      Συγχαρητήρια καταρχάς για την ευαισθητοποίησή σου και την επιμονή που δείχνεις για να βοηθήσεις ώστε να διδαχθούν (σωστά) οι "ιδιαίτεροι" μαθητές σου.

      Μαθητές με Μ.Δ. αντιμετωπίζονται ως μεμονωμένες περιπτώσεις κάθε φορά. Από το μήνυμά σου δεν καταλαβαίνω αν πρόκειται για γκρουπάκι (λίγο απίθανο μάλλον), δε μας λες εάν υπάρχουν επίσημες γνωματεύσεις και τι είδους Μ.Δ. Επίσης δεν αναφέρεσαι στις ηλικίες και στο επίπεδο των γνώσεών των μαθητών. Δεν πειράζει όμως, θα αναφερθώ λιγάκι γενικότερα.

      Σε θεωρητική βάση, θα πρέπει να ξεκαθαρίσεις πρώτα το τι θέλεις να διδάξεις (πχ. αριθμοί / ώρα / σχολικά αντικείμενα κτλ.) και σε τι πλαίσια (LV / HV / Landeskunde usw.).
      Στη συνέχεια να ελέγξεις αν υπάρχει προγενέστερη γνώση του θέματος και σε τι επίπεδο και να την ενεργοποιήσεις (Vorentlastungsphase). Διαφορετικά θα αντιμετωπίσεις έναν έφηβο απ' ότι ένα παιδάκι κι ας είναι και οι δύο π.χ. αρχάριοι.
      Όσον αφορά τώρα τις διάφορες φάσεις του μαθήματος (Einführungs-, Präsentations-, Übungs-, Kontroll- und Anwendungsphase) καλό θα ήταν να εισαγάγεις όσο το δυνατόν περισσότερο χρώμα, ήχο και κίνηση σε κάθε μία. Αυτό σημαίνει: εικόνες/βίντεο, ζωγραφική/χειροτεχνία και παιχνίδια. Μας ενδιαφέρει οι μαθητές να λαμβάνουν ενεργά μέρος σε όλες τις φάσεις του μαθήματος. Μην ξεχνάς παιχνίδια μπορούν να παίξουν μέχρι και οι ενήλικες (z.B. Rollenspiel).

      Ας δούμε το θέμα τώρα σε πρακτική βάση μέσα από ένα παράδειγμα
      Θέμα λεξιλογίου: Η εκφορά της ώρας. Μαθητές Α1, 10ετών.
      Ως Vorentlastung μπορείς με τη χρήση ενός τραγουδιού να τους θυμίσεις τους αριθμούς.
      Στη συνέχεια για την Präsentationsphase μια άσκηση αντιστοίχισης ή ζωγραφικής για τη διδασκαλία και τη χρήση του „vor“ και του „nach“. Ο έλεγχος θα γίνει με παρόμοιο τρόπο.
      Στη συνέχεια για εξάσκηση (Übungsphase) μπορείς να χρησιμοποιήσεις χειροτεχνία. Τους μοιράζεις χάρτινα ρολογάκια και τους δίνεις από ένα μεγάλο και ένα μικρό δείκτη, τους οποίους θα πρέπει να τοποθετήσουν με μια δίχαλη πινέζα (αφού τα περιεργαστούν) και να σχηματίσουν την ώρα που έχεις γράψει ολογράφως (νωρίτερα) στον πίνακα.
      http://paramythitis.blogspot.gr/2013/02/blog-post.html#.UlcDp1Ndyvk

      Πρόσεξε τα θέματα που θα χρησιμοποιήσεις να είναι geeignet για την ηλικία και τα ενδιαφέροντά τους.
      Ελπίζω να σε βοήθησα ως προς τον τρόπο σκέψης που απαιτείται.

      Νίκος

      Διαγραφή